%
×
Na kompletan asortiman hladnjaka vode,ulja i interkulera

*Popust se obračunava na kasi i važi samo za online porudžbine i za artikle koji nisu već na popustu

dana sati minuta sekundi

kreditnim karticama BANCA INTESE platite na 6 rata

sve za automobil i garažu

011 635 0666

 za porudžbine iznad 6000 RSD

platite karticom ili uplatnicom i preuzmite besplatno u prodavnici

Blog
26.06.2023.

Pripremite automobil za letovanje

Kao što se i vi, verovatno, pripremate za letovanje, nije zgoreg da i vašeg četvorotočkaša pripremite za duže putovanje i napore koji ga čekaju. Podsećamo vas na neka osnovna pravila najpoznatijeg auto-kluba ADAC, koja bi svaki vozač trebalo da se pridržava pre nego što se otisne put morske obale ili planine

Srećno vam leto 2023. dragi prijatelji AutoDragstora. Temperature su konačno prešle 30 stepeni u hladu što je bio dobar znak da se prve kolone motorizovanih turista upute na odmor. Naravno, morske plaže su prvi izbor jer podaci kažu da preko miliona srpskih turista letuje na moru a većina njih, oko 65 odsto, do plaža stiže sopstvenim prevozom. Kao što su ukućani spremili nove kostime i haljinice, proverili dušeke i peraja, a vi kao glava porodice dokumenta i sve ostalo, red je da dužnu pažnju posvetimo vašem ljubimcu. Ne bez razloga, jer statisika kaže da je odlazak na more, najčešće je to Grčka a zatim i Crna Gora, jedino duže putovanje tokom godine koje preduzimaju naši vozači. Ako ste naumili do najbliže obale Egejskog mora to je put od oko 1.200 kilometara, iz Beograda na primer. Još ako se na moru vozikate lako će cajger prevaliti još kojih stotinak kilometara. Ko letuje u Crnoj Gori mora računati na najmenje hiljadarku. To su ozbiljne brojke jer ipak se radi o intervalu od samo desetak dana kada vaš ljubimac mora da podnese nešto veći napor. Zato stručnjaci kažu da je pre polaska na odmor neophodno obaviti određene provere jer kome nije stradala viljuška ili proklizala lamela na moru, taj ne zna šta je muka. Kako je nama stalo da vi bezbrižno odete i još se srećniji vratite kući, podsećamo vas na neke radnje koje treba obaviti pre polaska. Nismo ih mi izmislili, one su plod višegodinjeg iskustva i statistike koju je priklupljao najveći evropski auto-klub ADAC.  

Sve po spisku

Imajući u vidu karakter i mentalitet prosečnog vozača, većina će umesto odlaska u servis što savetuju stručnjaci, ipak odlučiti da se uzda u svoje znanje i iskustvo. Obzirom na to da su mnogi znanje sticali putem Interneta ili raznih foruma, to može biti mač sa dve oštrice. Naravno, vaš automobil je vaše vlasništvo i sami birate kako ćete postupati sa njim, ipak pre nego što zasučete rukave, dobro razmislite jer, ipak ako i znate da prepoznate ćelavu gumu ili nedostatak tečnosti u sistemu za hlađenje, provera vozila pred put je mnogo ozbiljniji posao, a većina nas nema uslove, alat ni prostor koji je neophodan za to. Ukoliko se ipak odlučite za kućnu varijantu, evo o čemu treba voditi računa. 

Ulje u motoru

Jedna od najosnovnijih radnji u odražavanju vozila koju treba obavljati tokom cele godine, a ne smao uoči putovanje, jeste kontola nivoa ulja u motoru. To je zaista jednostvana radnja a vrlo korisna jer imajmo na umu da je starost našeg voznog parka u proseku 17 godina. Ukoliko vaš automobil nema putni kompjuter koji beleži ovaj podatak, oslonićete s ena dobru staru šipku, da tako kažemo žargonski. Kontrolu treba obaviti 10 minuta nakon gašenja motora pri čemu automobil treba da stoji na ravnom. Najbolje je da se nivo ulja nalazi između minimuma i maksimuma, mada ima nekih modela, kao na primer Opel „Meriva“ za koju i sam proizvođač kaže da nivo treba biti nešto iznad polovine jer postoje motori koji fabrički troše ulje, što se kaže. Naravno ako je sve u redu prvi korak ste učinili, ali ako je nivo ulja ispod polovine nije zgoreg doliti manju količinu, naravno pod uslovom da znate koje ulje ste sipali u motor ili da to piše u vašoj servisnoj knjižici. Takođe, ADAC-ovi stručnjaci savetuju da proverite d ali negde na motoru ima tragova ulja jer to može biti znak da je neki dihtung ili semering popustio. Ukoliko to primetite, onda pravac servis da dara ne bi bila skuplja od mere. 

Rashladna tečnost

Sličan postupak treba proveriti i kada je reč o rashladnoj tečnosti, jer ne zabovite da je vrućina veliki protivnik motora, pa ako nema adekbatnog hlađenja može nastati problem. I ovo se radi kada je motor hladan, a ukoliko je nivo tečnosti na posudi između maksimuma i minimuma, sa sistemom je sve u redu. Ako tečnosti manjka, dopunite sistem i to je najbolje učiniti destilovanom vodom, jer iako znate koji je antifriz unutra, u ovo doba godine nećete ga lako naći. Ukoliko u sistemu fali više od pola litre tečnosti, to može biti prvi alarm da negde sistem pušta tečnost pa proverite i creva ili naravno, svratite do majstora da to učini stručno oko umesto vas.

Pneumatici

Podrazumeva se da su na točkovima letnji pneumatici, mada ima dosta onih koji voze na

„olsizn“ gumama, što nije baš najsrenije rešenje. Nije zabranjeno ali nije ni preporučljivo i zbog bezbednosti i zbog ekonomije. Zašto su zimske gume loše rešenje po vrućini nećemo ponavljati, ali imajte na umu da zbog razlike u strukturi letnje i zimske gume, pneumatici za sneg se mnogo brže troše i loše prianjaju na vreo asfalt, a to za posledicu ima duži zaustavni put i držanje u krivini. Dubina šare na letnjoj gumi mora biti najmanje 1,6 mm. Dovoljno je vizuelno da proverite imali nekih oštećenja a nije na odmet da pritisak bude podešen na fabrički zadate vrednosti. Njih imate na nalapnici koja se obično nalazi na vozačkim vratima ili na poklopcu rezervoara (kao na primer kod Opelovih modela). Dok pumpate gume imajte na umu da je vozilo opterećeno i da se krećete autoputem, pa shodno tome koristite vrednosti iz tablice koje su manejnje za takve uslove eksploatacije. Ako imate rezervni točak obavezno napumpajte i njega, jer ako se guma probuiši, što nije nikakva tragedija, ko će pumpati rezervni točak u pola noći negde između Predejana i Vladičinog Hana, i čime. Imajte na umu da iako vaše letnje gume izgledaju dobro na prvi pogled, proverite koliko su stare. Sve preko sedam, osam godina već spada u rok kada bi trebalo razmišljati o kupovini novih guma. U nekim zemljama čak postoji odrednica da gume starije od deset godina ne smeju biti na točkovima, iz razloga što takvi pneumatici više nemaju odgvorajuću strukturu, bez obzira na spoljni izgled i dubinu šare.

Još nekoliko važnih sitnica

Kad smo kod provera onda obavezno bacite pogled i na posudu za pranje vetrobrana jer ona uvek mora biti puna sa letnjom tečnošću. Leti kiša često zna da bude „prljava“ a taj pesak i nečistoću jedino možete sprati pomoću tečnosti iz sistema za pranje vetrobrana. Obavezno proverite da li imate svu opremu u vozilu i sijalice i ako nešto fali ili ne radi, zamenite odmah. Ako ste koritili sijalicu iz kompleta, ne zaboravite da odmah kupite drugu. Ne zaboravite da je u Grčkoj obavezan deo opreme u vozilu i PP aparat tip S2. Broj 2 je oznaka da aparat u sebi sadrži 2 kg praha za gašenje. Aparat ne sme biti korišćen, čak ni delimično.
Kako bi korisnik mogao efikasno da ugasi požar čvrstih, tečnih i gasovitih goriva, ovaj kapacitet gašenja postiže se aparatom za gašenje suvim prahom od 2 kg. U slučaju da u automobilu nema aparata za gašenje požara, preti vam kazna od 80 evra. Ako nemate ovaj aparat onda skoknite do prve prodavnice auto-delova ili dragstora.

 

 

 Posao za majstore

Ako vam se ovo gore navedeno čini lakim poslom, onda sa sledećim savetima pedantnih Nemaca, sigurno nećete biti oduševljeni. Naime, u Zapadnoj Evropi, a od skoro i kod nas, postoji sistem servisa koji u svom opisu usluga imaju i proveru vozila pred putovanje. Uz sve navedeno, na njihovoj ček listi se nalazi još nekoliko stvari koje obavezno pregledaju mehaničari, jer jedino oni to i mogu. To su pre svega klima uređaj koji se sastoji od mnogih komponenti koje vi kao amater ne možete proveriti niti zameniti (rashladno sredstvo, kompresor, isparivač, kondenzator, filter ventilacije, itd.) koju ipak treba uraditi stručno lice. Drugi ček point je provera stanja kvačila i sistema oslanjanja a za to je potrebna velika dizalica, ili barem kanal. Dakle da li ćete ovaj deo preskočiti i uzdati se u svoj osećaj, na vama je ali mi ipak savetukemo posetu stručnom licu, jer znate onu narodnu, „ko se čuva i Bog ga čuva“.

Ukoliko vam nedostaje neka neophodna sitnica znajte da sve to možete nabaviti putem prve onlajn platforme za kupovinu auto-delova AutoDragstor www.autodragstor.rs, ili lično u našem maloprodajnom objektu. Srećan put i prijatan odmor

Anti-spam zaštita