Da li vam se nekada dogodilo da negde žurite, na primer na važan poslovni sastanak, ali vas u odsudnom trenutku vaš ljubimac izneveri. Popali lampice, počne slabije da “vuče”, pojave se neki čudni zvukovi, raste temperatura u sistemu ili se oseća neprijatan miris u kabini. Šta god od ovoga da se dogodi, logično je da zaustavite vozilo, ako pre toga ono samo ne stane. Tada se javljaju bes i nervoza a pravo pitanje je na koga treba da se ljutite – na sebe ili svoj automobil?
Primetili ste malu crnu tačku na zubu – pravac kod stomatologa jer to može biti početak karijesa. Ako na vreme ne odreagujete može doći do bola a možda i gubitka zuba. Nije lep prizor biti krezav a uz to znamo da to indirektno utiče i na naše zdravlje. Ili primer drugi. Penjete se uz stepenice i sve teže dolazite do daha. Slabije disanje može ukazati na probleme sa srcem ili na neku jaču prehladu. Bez dvoumljenja odlazite kod lekara jer sa zdravljem se nije igrati. Sada se verovatno pitate zašto ovo pišemo, jer svako od nas trebalo bi da vodi računa o sebi. Jedan je život. Lekari kažu da se to najbolje čini redovnim godišnjim sistematskim pregledima i odlaskom kod zubara i kada nam ništa ne smeta. Drugim rečima prevencija. E sada dolazimo do poente. Kao što svako od nas želi da proživi dug i kvalitetan vek, tako isto i naš automobil, a i mi sami, želimo da on bude u dobroj kondiciji kako bi nas verno služio. Da bi tako i bilo, mora se voditi računa o prevenciji. E to je ključna reč koja povezuje naše i zdravlje našeg automobila.
Svaki proizvođač dataljno je propisao kako treba da izgleda upotreba – ekspolatacija njihovog automobila. Prvo zbog sebe, jer žele da izbegnu pritužbe i naknadne popravke koje mogu uslediti jer uputstvo nije bilo potpuno ili dovoljno jasno. I drugo, jer ne žele loš glas među kupcima kako se njihovo vozilo kvari više od drugih. Jedno od najvažnijih poglavlja jeste ono o tome kada se na automobilu mora raditi redovno održavanje, poznato među vozačima kao “mali servis”, i šta sve obuhvata. Zato vas i mi podsećamo zašto je važno voditi računa o intervalu i redovnom održavanju.
Zamena ulja i filtera ulja
Bez obzira da li vozite nov automobil ili polovnjak u granicama proseka srpskog voznog parka (17 godina), prva stavka u redovnom održavanju jeste zamena motornog ulja i filtera motornog ulja. Svi znamo da je krv najvažnija tečnost u našem organizmu, a to bi se moglo reći i za motorno ulje. Njegova osnovna funkcija je da podmazuje pokretne delove motora čime smanjuje trenje i obezbeđuje njihovu trajnost i pravilan rad. Kao posledica rada u motoru se sakupljaju razne čestice koje nastaju kao produkt sagorevanja goriva, a koje se u nedostaku svežeg ulja, takođe talože na delovima motora i povećavaju trenje, čime ih oštećuju. Pored toga, ulje na klipnim prstenovima sprečava izlazak izduvnih gasova van prostora za sagorevanje. Ulje služi i da apsorbuje deo toplote koja nastaje tokom rada pokretnih delova motora (klipovi, kolenasto vratilo). Staro i zaprljano ulje gubi ova svojstva pa ako se ne zameni na vreme, može doneti više štete od koristi.
Zamenu motornog ulja mora da prati i zamena filtera ulja. Pričali smo o nečistoćama koje nastaju tokom rada motora a koje se upravo skupljaju u tom filteru. Njihovim taloženjem filter se polako zapušava što dovodi do nekvalitetnijeg i smanjenog podmazivanja motora, čija su posledica veće habanje delova i smanjen radni vek.
Da motor pravilno diše
Nakon što smo se podsetili zašto su ulje i filter ulja motora važni, dolazimo do sledeće obavezne stavke u redovnom održavanju, a to je filter vazduha. Ako je ulje krvotok, onda bi filter vazduha mogli nazvati plućima motora. Njegova svrha je da onemogući ulazak čestica iz okoline u motorski prostor gde su cilindri. Time se sprečava oštećenje cilindra ali i obezbeđuje dovoljno kiseonika za paljenje goriva u cilindru. Svi znamo kakav je kvalitet vazduha u naši gradovima (posebno zimi), osim naravno negde u planinama gde nema industrije i drugih velikih zagađivača. Zato je filter vazduha veoma bitan jer ako se zapuši ili se smanji njegov protok, to automatski znači manje kiseonika prilikom usisavanja i slabiju smešu za sagorevanje. Tada motor povećava količinu goriva kako bi obezbedio dovoljno snage. Neka ispitivanja su pokazala da zapušen filter vazduha može povećati potrošnju goriva i preko 20 odsto, što u doba visokih cena nije nimalo beznačajno.
Kad smo već pomenuli gorivo, obavezna stavka pod brojem četiri je zamena filtera goriva. Svima je poznato kako zaprljano gorivo može uticati na pravilan rad motora (ovog puta se nebavimo kvalitetom benzina i dizela). Pomislite samo na to da loš ili zapušen filter goriva može dovesti do oštećenja sistema za ubrizgavanje (pre svih pumpe) čija popravka nikako nije jeftina, posebno ako se radi o turbodizelašima. Slično kao i filter vazduha i filter goriva se kroz eksploataciju prlja pa može doći do zapušenja ili smanjenog protoka goriva. Tada se naš motor napreže a to dugoročno nije dobro za njegovo zdravlje.
Poslednja obavezna Stavka prilikom malog servisa je zamena filtera kabine. Kao što mu samo ime kaže on je za razliku od ostalih stavki, zadužen za bezbednost i komfor putnika, preciznije ima ulogu da spreči štetne čestice iz vazduha da prodru u kabinu, kao i da pročisti neprijatne mirise. Najčešće sadrži aktivan ugalj koji provetrava vazduh i bolje zadržava polen i druge alergene iz vazduha, pa se i osobe sa respiratornim problemima ili alergijama osećaju prijatnije i bezbednije.
Dodatak obaveznom
Sve gore navedeno spada u obavezne radove prilikom malog servisa. Pored zamene ulja i filtera, radi prvencije mnogi proizvođači navode još dve operacije koje bi trebalo uraditi kad je vozilo već u servisu. Prva podrazumeva proveru stanja i nivoa rashladne tečnosti. Kako je interval za mali servis obično između 5.000 i 10.000 kilometara, ili ti jednom godišnje, a optimalni vek trajanja antifriza dve ili tri godine, jasno je da rashladnu tečnost ne moramo menjati pri svakom malom servisu. Ipak, kako je tokom rada uvek moguće da dođe do pucanja ili oštećenja nekog dela rashladnog sistema (uglavnom creva), antifriz treba proveriti. Posebno, ukoliko je došlo do dolivanja vode iz nekog razloga. Ceo proces traje pet minuta a vrlo je bitan jer ako motor podiže temperaturu to je pouzdan znak da nešto nije u redu. Slično je i sa kočionom tečnošću koja se prema specifikaciji menja na dve ili tri godine. Ona je veoma važna jer loša tečnost koja se brzo greje ili u sebi ima vode, slabije reaguje a to za posledicu ima duži zaustavni put. Kada vam pedala kočnice počne da propada možda ste već u problemu.
Nije pravilo ali obzirom na to koliko stare automobile vozimo, nije zgoreg da prilikom malog servisa od majstora zatražite i da vam proveri stanje zupčastog kaiša ili lanca, odnosno svećica i grejača, ako vozite dizelaša. To nije mnogo posla a može vas poštedeti dodatnih neprijatnosti. Ako pak imate vešte ruke i mogućnost da sami obavite mali servis, dobra vest je da Auto Dragstor ima u ponudi veliki izbor svih neophodnih delova za ovu operaciju. Ukoliko ste u nekoj dilemi naš stručni tim vam je na raspolaganju i sigurno će vam ponuditi najoptimalnije rešenje.