%
×
Na kompletan asortiman delova sistema za kočenje

*Popust se obračunava na kasi i važi samo za online porudžbine i za artikle koji nisu već na popustu

dana sati minuta sekundi

kreditnim karticama BANCA INTESE platite na 6 rata

sve za automobil i garažu

011 635 0666

 za porudžbine iznad 6000 RSD

platite karticom ili uplatnicom i preuzmite besplatno u prodavnici

Blog
18.05.2023.

Spoj motora i točkova

MALA ENCIKLOPEDIJA AUTO DRAGSTORA

Poštovani korisnici,

Kupovina auto-delova ili opreme za mnoge je stresan zadatak, jer često zahteva dosta vremena ali i hladnih nerava. Time što ste posetili Auto dragstor, prvu platformu za onlajn kupovinu auto-delova, na čemu Vam zahvaljujemo, sebi se umnogome olakšali život. Samo nakon nekoliko klikova mišem na vašem računaru, ili skrolovanja na mobilnom telefonu, uz savete našeg stručnog i iskusnog tima, sigurni smo da ćete pronaći najbolje rešenje i već u roku od samo dva dana dobiti željeni deo.

Iako je naša platforma prepoznatljiva po posebnoj brizi prema klijentima, ne želimo da ostanemo na klasičnom odnosu kupac-prodavac, već tu vezu želimo da podignemo na viši nivo. Kao što smo pionirski prvi krenuli u ovakav vid prodaje auto-delova, tako vam od sada nudimo i mogućnost da kroz našu Malu enciklopediju saznate nešto više o istoriji, tehnici i savremenim tehnologijama izrade, propisima, primeni i održavanju auto-delova. Na ovaj način ćete bolje upoznati svoje vozilo, shvatiti ulogu i mesto rezervnog dela ali i olakšati sebi izbor pri svakoj narednoj kupovini. Za sve savete, sugestije i predloge i dalje smo tu za vas 24/7/365.

Vaš Auto Dragstor tim 

 

Čemu služi kvačilo

Spoj motora i točkova

Da li vam se nekada dogodilo da motor normalno radi, vi dodajete gas ali se točkovi ne pokreću ili se automobil veoma sporo kreće. Ili situacija druga, nailazite na uspon, pritiskate gas ali vaš ljubimac brekće i jedva uspeva da savlada uzbrdicu – ili je uopšte i ne savlada. Iskusni vozači odmah znaju da je u pitanju problem sa kvačilom

Vozila sa manuelnim menjačem imaju tri papučice na podu ispred vozača. Desna je papučica gasa pomoću koga se vozilo kreće a u sredini je kočnica koja nam pomaže da se zaustavimo. Levu papučicu mnogi poznaju samo kao kvačilo, što naravno nije kompletan odgovor jer kvačilo nije sama pedala, već je reč o jednom vrlo važnom i složenom sistemu.

Čemu služi kvačilo

Automobil je složen sistem a to znači da se sastoji od više mehanizama i komponenti i da bi sve funkcionisalo kako treba, te sklopove treba povezati. Kako je to konstruktorski vrlo teško izesti (jer vozilo nije mikser ili mlin za kafu), inženjeri su osmislili načine da se svi oni povežu. Da bi motor startovao i radio potrebno je da ima struju i sistem za napajanje gorivom ali to nije dovoljno da bi se automobil pokrenuo, čak iako mu dodajte gas. Da bi se to dogodilo najpre morate pritisnuti papučicu kvačila a zatim ubaciti menjač u brzinu i dodati gas. Jednostavno rečeno, kvačilo je jedan od tih spojeva u vozilu a služi da bi obrtni moment sa motora preneo na pogonske točkove. Jednostavno ih spaja, pa otud i domaći naziv spojnica. Nema kvačila nema ni vožnje. Osim toga, kvačilo je neophodno i prilikom zaustavljanja jer moramo odvojiti točkove od motora. Kada bismo samo pritisnuli kočnicu sa menjačem u brzini, prilikom zaustavljanja moglo bi doći do oštećenja motora. Za razliku od nekih drugih sistema za povezivanje sklopova (koji su krajnje jednostavni) kvačilo je složen sistem i sastoji se iz više delova. Najčešće ima četiri osnovna dela i to: lamelu (spojnica), potisni ležaj ili vozački rečeno – druk lager, potisnu ploču (korpa) i zamajac.

Delovi spojnice

Lamela (ili kako kažu stručnjaci frikcioni disk) je okrugla pločica ili listić, u prevodu sa italijanskog, jedan je od važnih delova kvačila, ili kako rekosmo spojnice. Nalazi se između zamajca i potisne ploče i služi za vezu između motora i menjača. Kada pritisnemo papučicu kvačila i ubacimo menjač u brzinu lamela se spaja, naleže na zamajac, pri čemu dolazi do trenja i prenosa obrtnog momenta preko transmisije na točkove. I obrnuto, kada želimo da stanemo pritiskom na papučicu izbacujemo menjač iz brzine i odvajamo lamelu i zamajac. Sa prednje strane lamela ulazi u potisnu korpu, čiji je zadatak da pritiska lamelu na zamajac i tako omogući prenos obrtnog momenta motora na menjač. Kada pritisnemo papučicu kvačila mi ustvari guramo potisni ležaj (druk lager) u korpu. Ležaj pritiska oprugu korpe u obliku dijafragme čime se odvajaju lamella i korpa i prekida se prenos obrtnog (Nm) od motora prema menjaču.

Kod starijih automobila uglavnom je reč o standardnom ležaju dok mlađi modeli imaju  hidraulični ležaj. Standardni ležaj se aktivira pritiskom na papučicu kvačila i to preko glavnog i pomoćnog cilindra kvačila (ovde postoji još jedan mani deo koji se zove viljuška ležaja).
S druge strane, u hidraulični ležaj je ugrađen takozvani radni cilindar koji omogućava osiguran rad bez pomoćnog cilindra i viljuške. Iako savremeniji, hidraulični ležaj je podložniji kvarovima posebno, ako se pogreši pri zameni seta kvačila. Savremena legenda kaže da se srpski vozači najviše plaše promaje (jer koči vrat) i kvara plivajućeg zamajca (zamajac podeljene mase) jer popravka dobrano prazni novčanik. Ovog puta nećemo se baviti time pa odahnite. Fiksni zamajac se najčešće koristi kod starijih dizel vozila kao i onih sa pogonom na benzin. I jedan i drugi imaju istu funkciju – spajaju kvačilo sa motorom i prenose obrtni momenat na točkove, s tim da plivajući zamajac upija mnogo više vibracija motora prilikom startovanja, vožnje ili gašenja i daje bolji i brži odziv motora kada pritisnete gas.

Kako prepoznati kada je vreme za zamenu kvačila

Neke informaicje, doduše nikad potvrđene od strane proizvođača, kažu da je kvačilo konstruisano tako da može da pređe između 50.000 i 150.000 kilometara. Bilo kako bilo, jasno je svima da nešto što se toliko koristi jednom mora i da se istroši. Kako mnogi ne obraćaju pažnju na stanje kvačila podsećamo vas na neke simptome koji ukazuju da je vreme da posetite servisera.

  • Ako prilokom vožnje dodajete gas a vozilo ne ubrzava ili to čini jako sporo, kao I da prilikom nailaska na uspon ne vuče kako bi trebalo, najverovantije je izlizana lamella pa nema dovoljno trenja između nje i zamajca. Jedan od karakterističnih znakova je i kada osetite neprijatan miris sličan paljevini, jer to ukazuje da je lamella spržena i da je treba što pre zameniti;
  • Svaki vozač zna da prilikom pritiskanja papučice mora da postoji neki otpor. Ukoliko toga nema, ili je otpor suviše slab pa papučica samo što ne propada, to je siguran znak da je kvačilo došlo do kraja;
  • Menjač teže ulazi u brzinu, posebno u rikverc. Majstori kažu da ako se prilikom šaltanja za hod unazad čuju vibracije ili menjač ne može tako lako da uđe, onda je to skoro pa pouzdan znak da je kvačilu vreme za zamenu;
  • Osim ovih, postoje i neki drugi simptomi kao što su zvuk struganja metala koji dolazi prilikom pritiska papučice. Ako je pak otpor papučice postao veći i zahteva više snage to može biti znak da je istrošen druk legaer ili da je došlo do krivljenja nekog pera na korpi.

Ne želimo da vas plašimo, ali ako ste prepoznali neki od ovih simptoma svratite do mehaničara, jer možda je u pitanju samo istrošena lamella a svaka dalja vožnja sa neispravim sistemom može prouzrokovati ozbiljniji kvar i zamenu većeg broja delova pa i celog seta kvačila, što je logično, i veći trošak za vaš budžet. Dobra vest je da Auto Dragstor ima u ponudi veliki izbor ovih delova tako da imate dovoljno vremena za kupovinu i zamenu pre polaska na put. Naš stručni tim vam je na raspolaganju i sigurno će vam ponuditi najoptimalnije rešenje.