%
×
Na kompletan asortiman hladnjaka vode,ulja i interkulera

*Popust se obračunava na kasi i važi samo za online porudžbine i za artikle koji nisu već na popustu

dana sati minuta sekundi

kreditnim karticama BANCA INTESE platite na 6 rata

sve za automobil i garažu

011 635 0666

 za porudžbine iznad 6000 RSD

platite karticom ili uplatnicom i preuzmite besplatno u prodavnici

Blog
18.04.2023.

Vreme je za letnje gume

Došlo je vreme za zamenu pneumatika

Letnja obuća za vrele dane

Od .1 aprila vozači nisu dužni da na točkovima vozila imaju zimske gume, osima ako su na putu sneg, led ili poledica. to kod mnogih stvara dilemu da li je već sada pravi trenutak da zimske pneumatike zamene letnjim. Osim toga, neki pokazatelji kažu da trećina vozača uopšte ne menja gume već toko cele godine vozi na pneumaticima sa oznakom M+S ili čak čisto zimskim. Evo zašto i jedni i drugi greše

Nauka kaže da su tri osnovna pravila bezbedne vožnje čovek, vozilo i okolina. Ovog puta nećemo se baviti vozačima ni okolinom (svi znamo po kakavim putevima vozimo i šta se sve na njima nalazi), već vozilom, tačnije jednim njegovim delom – pneumaticima. Kao što rekosmo zima polakao ostaje za nama i već smo se pomalo navikli na prolećno sunce i temperature koje su iznad sedam stepeni selzijusa. Zašto baš ova temperatura, pa zato što svi proizvođači kažu da je to granica na kojoj naš lkjubimac mora da promeni obuću. Kada je živa na termometru niža stavljamo zimske gume, a kada temperatura poraste i sunce počne da prži asfalt, trebalo bi da imamo letnje gume. Usotalom, pa i mi smo kao vozači već odavno izašli iz dubokih cipela i čizmi i koristimo laganiju obuću.

Razlika između zimske i letnje gume

Osnovni razlog zašto proizvođači savetuju vozače da na plus sedam stepeni stave letnje gume ne leži u njihovoj želji za zaradom, kao što neki misle. Jeste da za srpskog vozača sa vozilom starim 17 godina i prosečnom platom nije lako izdvojiti najmanje 12.000 – 14.000 dinara za dve letnje gume srednje klase, ali šteta i posledice neadekvatnog odnosa mogu biti na kraju mnogo veće.

Pođimo redom. Zimska guma pruža maksimalnu bezbednost kada je hladno vreme i kada su na kolovozu sneg ili led. Na njenoj površini su brojni poprečni kanali i izbočine, takozvane lamele, čiji je zadatak da kopaju sneg i odovode vodu sa gazećeg sloja. Ova guma je izrađena od mekše smeše (na bazi silike) kako se na niskim temperaturama ne bi pretvorila u „plastične klizaljke“ koje nemaju prianjanje na kolovoz. Osim toga, kada je temperatura iznad sedam stepeni, zimske gume postaju kruće, brže se zagrevaju i troše. Osim toga, u nekim vrlo važnim momentima tokom vožnje – kao što su nagla promena pravca, ulazak u krivinu i naglo kočenje, zimska guma na vrućem asfaltu daje lošije performanse i često ugrožava i vozača ali i druge učesnike u saobraćaju.  

Za razliku od zimske, letnja guma ima više uzdužnih kanala koji odvode vodu i kišu sa gazećeg sloja (ne zaboravite da ni kiša nije ista na plus 1 i na plus 30 stepeni celzijusa).  Letnja guma ima posebne bočne blokove koji omogućavaju bolje prianjanje na suv asfalt. Sastav je drugačiji pa se ove gume sporije zagrevaju. Ove razlike nam se možda čine male i nebitene, ali brojni testovi koje su sproveli proizvođači i ne eminetne kuće koje se bave bezbednošću, pokazuju suprotno.

Muke sa zaustavljanjem

Najbolji pokazatelj koliko se razlikuju zimska i letnja guma na visokim temperaturama pokazali su testovi kočenja. Svi znamo koliko je važno da kada pritisnemo kočnicu auotmbil stane što pre.

U prvom testu mereneo je zaustavljanje na mokrom kolovozu, jer i leti pada kiša zar ne. Rezultati su pokazali da isti autommobil sa zimskim gumama pri brzini od 60 km/h staje nakon 27,5 metara dok je onom sa letnjim gumamam zaustavni put bio kraći za dva i po metra. Kazaće neko pa nije to neka razlika, ali setite se samo da je to pola širine pešačkog prelaza pa umesto da se zaustave pre zebre, oni sa zimskim gumama će duboko ući u nju. A možda baš tog trenutka na prelazu bude neko dete ili neko ko vam je mio i drag. Ili umesto da stanete na vreme pre vozila ispred vas koje je naglo zakočilo, vi ćete ga sigurno udariti.

Drugi test na vrelom asfaltu pokazao je još veću razliku. Naime, automobil sa letnjim gumama se pri brzini od 100 km/h zaustavio nakon 48,6 metara, doke j vozilo sa letnjim pneumaticima imalo čak devet metara kraći zaustavni put. Devet metara je dužina dva automobila. Znači siguran sudar.

Loše držanje u krivini

Osim što prilikom kočenja zimske gume imaju duži zaustavni put, još jedan test je pokazao njihovu manu na visokim temperaturama. Automobili su imali zadatak da prođu određenu krivinu najvećom mogućom bezbednom brzinom. Na ovaj način se merilo ponašanje pri iznenadnoj promeni pravca (na primer kada vam izleti pešak ili se pojavi vozilo iz suprotnog smetra u vašoj traci). Automobil sa letnjim gumama je zadatak obavio za osam a onaj sa zimskim za 9 sekundi. Razlika od jedne sekunde je posledica toga što zimske gume lošije drže u krivini jer su zagrejane i imaju slabije prianjanje. Jedna sekunda rekli bi neki nije mnogo, ali imajte na umu da za tu jednu sekundu pri brzini od 50 km/h (ograničenje u gradu) vozilo pređe 13,8 metara bez potpune kontole vozača.

Nesmemo zaboraviti ni čuveni akvaplaning, pojavu kada se vozilo ide toliko brzo da šare sa pneumatike neuspevaju da odvode vodu sa gazećeg sloja. Kao što smo napomenuli, zimske gume imaju drugačije šare nemenjene za kopanje po snegu pa samim tim lošije odvode vodu zbog čega u jednom trenuku guma umesto po kolovozu, ustvari klizi po sloju vode između nje i puta. Tu upravljivosti nema i možete se samo moliti boginji sreće da onaj ispred vas ne zakoči iznenada.    

Na kraju, mada ne bitno manje važno, tu je i ekonomija. Zimska guma se brže zagreva na vrelom asfaltu pa dolazi do njenog stvrdnjavanja i lomljenja celih komadića. To dovodi do velikih oštećenja pa s emože dogoditi da kad dođe jesen morate kupiti nove zimske gume, a one su kao što znamo, skuplje od letnjih.

Dakle, pre nego što se odlučite da li je pametno staviti letnje umesto zimskih guma, imajte sve ovo n aumu, pa onda donesite odluku da li zbog stotinak evra treba rizikovati svoje i tuđe zdravlje, da ne kažemo život. Ako vam je potrebna neka pomoć ili savet koju marku i koji tip letnje gume najbolje pasuje na vaš automobil, tu je stručni tim Auto dragstora koji vam je na raspolaganju. Osim toga, tokom sezone važe razne akcije i popusti, pa ne samo da ćete izabarati pravu obuću za svog ljubimca, već možete i uštedeti i dobiti neke druge benefite.

Kompletnu ponudu guma možete videti na https://www.autodragstor.rs/gume

Anti-spam zaštita