%
×
Na kompletan asortiman hladnjaka vode,ulja i interkulera

*Popust se obračunava na kasi i važi samo za online porudžbine i za artikle koji nisu već na popustu

dana sati minuta sekundi

kreditnim karticama BANCA INTESE platite na 6 rata

sve za automobil i garažu

011 635 0666

 za porudžbine iznad 6000 RSD

platite karticom ili uplatnicom i preuzmite besplatno u prodavnici

Blog
26.12.2022.

Beli pokrivač nije bauk

Šta sve treba da znate kada je vožnja po snegu u pitanju

Mala škola bezbedne vožnje Autodragstora

Beli prekrivač nije bauk

Pred nama je period godine kada su uslovi za vožnju najzahtevniji, što od vozača iziskuje naročitu pažnju. Skoro da ne postoji prirodna, meteorološka, pojava koja vas ne može zadesiti – od snega, leda, magle, kiše sve do zubatog sunca pri kome asfalt puca od hladnoće jer je temperatura u dubokom minusu. Zato je pravi trenutak da se, kako to kažu stručnjaci, prebacite u „zimski mod“ razmišljanja i ponašanja

Ko god je prethodnih dana bacio makar letimičan pogled na ekran svog televizora shvatio je da nam konačno stižu praznici – Nova godina, Božić i druge svetkovine. Međutim zajedno sa nasmejanim glumcima u reklamama, Deda mrazom koji sa flašicom omiljenog soka poziva na duh ljubavi i tolerancije, ili trgovcima koji nude ekstra popuste na sve i svašta, ušunjala se i zima. Dok se deca igraju ispod jelke, mame užurbano šopinguju i kuju planove za „najluđu noć“, svaki ozbiljan vozač mora da shvati da je vreme da se u svojoj glavi prešaltuje na takozvani „zimski mod“. Ko toga nije bio svestvan otreznili su ga prvi jutarnji mrazevi ili prve pahulje koje su zabelele neke više delove naše zemlje. Jednostavno rečeno, pre nama je najzahtevnije doba godine kada svaka neozbiljnost ili greška u vožnji može skupo da nas košta. Zato vas Autodragstor podseća na neka od osnovnih pravila uz čije poštovanje ćete najbezbolnije pregurati do proleća. Dakle oprez, a ne strah, jer ko unapred misli i zna kako se treba ponašati u datim uslovima, nema razloga da se plaši ni vejavice, ni mraza ni bilo koje druge vremenske nepogode.

Sve počinje od guma

Ovogo puta nećemo se baviti pripremom vozila za vožnju u zimskim uslovima, jer smo to uradili u jednom od prošlih tekstova. Samo vas podsećamo da ako nemate ispravne brisače, farove ili dovoljno jak antifriz, ne krećite na put dok ne otklonite kvarove. Početkom novembra kada je stupila zakonska odredba o obaveznoj zimskoj opremi, pisali smo o zimskim pneumaticima i zašto su oni u ovo doba godine bolji izbor od letnjih ili onih univerzalnih. Dakle, ako sebe smatrate savesnim vozačem koji vodi računa o bezbednosti, prvo i osnovno pravilo je da na točkovima imate adekvatne zimske pneumatike. Ako i dalje mislite da je promena guma samo trik da vam država i prodavci uzmu više novca, imajte na umu samo jednu činjenicu – pri naglom kočenju zaustavni put na snegu sa zimskim pneumaticima pri brzini od 50 km/h, duži je tri puta nego na suvom asfaltu (nešto manje od 80 naspram 26 metara).

Za sve je kriv čuveni koeficijent trenja koji je u idealnim uslovima 1 (maksimalno prianjanje gume na podlogu i moguće trenje), dok na snegom prekrivenom putu on iznosi oko 0,15. Sa ledom je stvar još ozbiljnija, jer se koeficijent zna spustiti na ispod 0,10. Ovi podaci nisu greška u pisanju, već dokaz dobijen na nizu specijalnih testova koje su sproveli i proizvođači (na primer Mišelin), ali i renomirani klubovi poput ADAC-a. Još jedna važna napomena, rezultati podrazumevaju da imate ispravne gume sa odgvorajućom dubinom šare od 4mm ali i da vam kočioni diskovi nisu istrošeni. Kome ovo nije dovoljno, želimo mu sreću i nadamo se da neće biti u situaciji da želi da skrene levo a automobil ide desno, ili da njegov ljubimac juri nizbrdo kao bob na stazi u Sent Moricu, i to bez kontrole.

Pogled u daljinu

Stručnjaci nemačkog ADAC-a savetuju svojim članovima primenu, uslovno rečeno „svetog trojstva za bezbednu vožnju“. Imajući u vidu da je zaustavni put automobila duži a vidljivost lošija, logično se kao prvo pravilo koje trebate poštovati, nameće povećanje odstojanja. Ništa novo, ali baš zbog nepoštovanja ovog pravila, kako kaže statistika, zimi se za trećinu više događaju nezgode sa naletanjem vozila na vozilo ispred. Dakle, otvorite dobro oči i dajte sebi prostora jer nikad se ne zna kada automobil ispred može naglo da zakoči ili počne da krivuda zbog snega ili leda na kolovozu. Zato u takvim uslovima važi zlatno pravilo „tri sekunde“ ali modifikovano uslovima na putu. Da vas podsetimo, pravilo „tri sekunde“ kaže da kada uočite neki reper pored puta (znak, bandera, tačke za vožnju u magli i sl.) i vidite da pored njega prolazi automobil ispred vas, vaš automobil treba da prođe pored markiranog objekta nakon tri sekunde. Kada je na kolovozu sneg stručnjaci savetuju da umesto tri sekunde, interval između vozila ispred vas i vašeg, bude duži i da iznosi najmanje pet sekundi, a ako vozite SUV ili teretno vozilo, onda slobodno dodajte još jednu ili dve sekunde. Ako se ovoga pridržavate znači da držite dovoljno odstojanje i imate dovoljno vremena da reagujete u slučaju iznenadne opasnosti. Naravno da je ovo pravilo teško primenjivo u gradu jer vozači koji žure često menjaju trake i čim vide nešto veće odstojanje gledaju da se ubace između dva automobila. Koliko je to rizičan manevar ne treba posebno isticati.  

 Kako se treba ponašati na određenoj deonici puta služe saobraćajni znakovi pa ih nemojte ignorisati, posebno one sa dopunskim tablama za ograničenje brzine ili obaveznu upotrebu lanaca kada je na kolovozu sneg. Nisu znakovi kraj puta radi ukrasa već da bi vama olakašali vožnju pa se tako i odnosite prema njima – samo ih poštujte. Treće važno pravilo bezbedne vožnje po snegu, glasi smanjite brzinu u odnosu na onu kojom biste vozili da je kolovoz suv. Shodno tome neka vam ručica menjača bude u nižem stepenu prenosa jer sporije kretanje omogućava bolje prianjanje pneumatika, a to je posebno važno tokom manevara kao što je skretanje ili promena trake. Neki stručnjaci savetuju da kada pada sneg izbegnete korišćenje tempomata, jer bez obzira koliko da je u pitanju savremena verzija (takozvani aktivni tempomat na primer), senzori i kamere po mrazu i vejavici lako mogu da prevare kompjuter i eto moguće nevolje. Jednostavno, kažu oni, tempomat nije namenjen za klizav put i lako možete izgubiti kontrolu nad automobilom. 

Šta kaže praksa

Sve prethodno napisano ipak je u domenu teorije i mnogi vozači tokom svoje karijere nikada nisu imali priliku da se ozbiljno susretnu sa snegom na putu. Ako se ipak nađete u takvoj situaciji, onda evo nekoliko proverenih vozačkih trikova.

Prvo pravilo kaže da iz mesta nikako ne krećete pod velikim gasom. Ukoliko je menjač u prvoj brzini a točkovi ipak proklizavaju, najbolje je da prešaltate u drugu brzinu i iz nje krenete lagano dodajući snagu. Ako je napadalo dosta snega a vaš automobil je bio parkiran, pri polasku može biti manjih problema da savladate snežne nanose ispred točkova. Za vozila sa prednjim pogonom rešenje može biti u okretanju volana levo-desno u mestu, sve dok se ne stigne do iole čvršće podloge. Drugi trik je takozvana „ljuljaška“, kada automobilom i sa malim gasom najpre krenete napred pa onda nazad. Tako naizmenično uradite nekoliko puta sve dok ne uhvatite čvrsto tlo ili zamah da krenete. Krenuli ste uspešno i lagano vozite, ali šta učiniti kada morate da stanete, na primer na semaforu.  Slabija trakcija produžava zaustavni put zbog čega treba ranije početi sa kočenjem. Nikako naglo, već laganim pritiskom na papučicu kočnice. Ovde pomaže i stari trik simulacije ABS-a, koji kaže da papučicu treba lagano pritisnuti, pa otpustiti i tako nekoliko puta. Tako ćete zadržati kontrolu nad automobilom i izbeći zanošenje.

Izbegavajte nagle pokrete upravljačem pri promeni trake ii skretanju. Prestrojavanje počnite ranije i bez mnogo gasa jer cimanje volana i brzina su siguran recept za gubitak kontrole nad vozilom. Ovde vam od velike pomoći nije ni ESP jer će elektronska kontrola bezuuspešno pokušavati da vrati automobil koji je izgubio prianjanje i čije gume lebde nad podlogom. Pri skretanju pravite veći luk i smanjite brzinu, a najbolje je to izvesti školski u drugom stepenu prenosa. Na uzbrdici se trudite da vozite ravnomerno, odnosno da ne dodajete suviše veliki gas jer točkovi će lakše proklizati, posebno ako je ispod snega led. Ako stanete može se desiti da imate problema sa ponovnim polaskom. Na semaforu ili raskrsnici ne stajte odmah iza vozila ispred vas, jer ako vozač nije veš a točkovi proklizaju, kreneću ka vama i eto nezgode. 

Sigurno smo da neke od ovih saveta već znate a ako ste pregurali nekoliko zima za volanom, onda vam preostaje samo da budete pažljivi i mirno sačekate dolazak proleća.

Siguran put želi vam AutoDragstor tim.

 

 

Anti-spam zaštita