PLAĆANJE NA RATE

kreditnim karticama BANCA INTESE platite na 6 rata

AUTO DELOVI IZ PRVE RUKE

sve za automobil i garažu

POZOVITE NAS

011 635 0666

BESPLATNA ISPORUKA

 za porudžbine iznad 6000 RSD

CLICK&COLLECT

platite karticom ili uplatnicom i preuzmite besplatno u prodavnici

Blog
28.10.2022.

Kako pripremiti automobil za zimu

Zima, zima e pa šta je

Kažu da dobar domaćin ne kupuje drva za loženje u novembru već u julu i avgustu kada je napolju 30 stepeni u hladu. Slično je i sa vozačima koji bi pre prvih mrazeva morali da prekontrolišu svoje vozilo jer, uslovi za bezbednu i bezbrižnu vožnju su mnogo zahtevniji, a ni hladnoća baš ne prija ni vama ni vašem ljubimcu

Prethodnih dana pojavile su se prve gužve ispred vulkanizerskih radnji ali ne zbog rasprodaje pneumatika, već zbog 1. novembra od kada po našim propisima vozila moraju da imaju zimske pneumatike, kada su na putu sneg, led ili poledica. S obzirom da je kasna jesen varljiva i da očas posla mogu da se spuste temperature ili da počne da provejava sneg, mnogi vozači su požurili i stavili zimsku obuću na točkove. Međutim, ako ste pomislili da je sa tim završena priprema za zimu, grdno se varate, jer to je tek početak. Naime, da biste vi i vaše vozilo što lakše pregrmeli uslove koji nam dolaze, potrebno je proveriti još nekoliko važnih delova i sklopova na automobilu. Takav pristup uštedeće vam živce jer neće biti nervoze kada zamrzne tečnost za pranje vetrobrana, ali i novac jer hladnoća ili led mogu da prouzrokuju ozbiljne kvarove na nespremnom agregatu. Zato smo za vas pripremili nekoliko praktičnih i jednostavnih saveta, koje i najveći evropski automobilski klub ADAC, preporučuje svojim članovima.

  1. Zimski pneumatici

Zvuči kao bespotrebno ponavljanje tablice množenja u osnovnoj školi, ali ko još nije spremio ili kupio zimske pneumatike, sada je pravo vreme za to. Ne postoji vam bolji drug na putu od dobre gume, posebno ako su na kolovozu sneg, led ili lapavica. Uvek imajte na umu da su gume jedini kontakt vašeg automobila i kolovoza. Kao što svako od nas traži tople i nepromiočive čizme za zimu, tako i automobil mora da ima adekvatnu obuću. Zimske gume su svojim sastavom izrađene tako da pružaju najoptimalnije prianjanje vozila po snegu ali i omogućavaju dovoljnu mekoću na temperaturama nižim od 7 stepeni Celzijusa (na ovoj temperaturi letnje gume postaju tvrđe- plastičnije i postaju nek vrsta klizaljki koja ne može da vam omogući sigurno upravljanje ni najkraći zaustavni put). Osim toga, gazeći sloj zimske gume pun je takozvanih lamela specijalno konstruisanih da odvode sneg i vodu sa gazeće površine. Proverite da li vaše zimske gume imaju dubinu od najmanje 4 mm jer je to minimalna visina gazećeg sloja po našem zakonu, ali i po pravilima bezbedne vožnje.

  1. Akumulator

Podaci službi za pomoć na putu (ne samo kod nas već diljem „starog kontinenta“) kažu da je najčešći problem sa kojim se vozači susreću zimi – loš akumulator. Najmanje što vam treba jeste da ujutru po jakom mrazu morate nekog da molite da vas pogura ili pozajmi struju pomoću kablova da startujete motor. Akumulator je magacin u kome čuvamo struju koju tokom vožnje proizvede alternator, ali ako postoji bilo kakakv problem, ta struja jednostavno nestaje pa je otežan start. Hladnoća je veliki neprijatelj akumulatora (što bi rekli vozači „izvlači“ struju) pa je važno da pre prvih mrazeva proverite njegovo stanje. Pre svega to je napon u samom akumulatoru, jer ako on iznosi 12,4 V, ili manje, obavezno je potrebno dopunjavanje. Ukoliko je visina napona još niža, 11 ili čak 10 V, onda je vreme za novi trošak i kupovinu. Tokom rada akumulator postepeno gubi vodu iz elektrolita, pa je potrebno proveriti da li je nivo tečnosti barem 10 mm iznad ploča. Ako nije, treba doliti destilovanu vodu.

  1. Tečnost za hlađenje

Kao što je leti važno da se motor ne pregreva, tako je zimi važno da se tečnost u rashladnom sistemu ne smrzne. Ako je antifriz loš ili previše razblažen, na niskim temperaturama takva tečnost mrzne i stvara se led, a kako iz fizike znamo da led ima veću zapreminu od tečnosti, on se širi što može dovesti do pucanja hladnjaka, a u ekstremnijim slučajevima i do oštećenja bloka motora. Optimalan rok upotrebe običnog antiftiza je dve do tri godine, a oni poboljšani mogu izdržati i pet zima. Zato obavezno proverite da li je odnos tečnosti u vašem sistemu najmanje 50:50 odsto (antifriz:voda). Proveru možete obaviti i smai pomoću malih priručnih uređaja koji pokazuju tačku mržnjenja. Jednostvano pipetom zahvatite malo tečnosti i sačekate par trenutaka da uređaj pokaže na kojoj bi se temperaturi uzorak tečnosti pretvorio u led. Ako je ona minimalna, na primer ispod 15 stepeni, onda je pravi trenutak za sipanje novog antifriza. Osim toga, proverite da li su creva u rashladnom sistemu napukla i da li postoje tragovi curenja. Proverite i stanje kaiša vodene pumpe vizuelno, da li postoje pukotine i oštećenja.

  1. Ulje u motoru

Kad već proveravate tečnosti, obavezno bacite pogled i na stanje ulja u motoru, jer ono obezbeđuje pouzdan i dugotrajan radni vek. Ulje se menja po preporuci proizvođača menja obavezno nakon određene pređene kilometraže, ili jednom godišnje, ukoliko vozilo ređe upotrebljavate. Ako niste sigurni koje je ulje u vašem motoru (sintetičko, polusisntetičko ili mineralno) nikako ne dosipajte na svoju ruku jer se ulja različitih porekla ne trpe, već svratite do servisera. Bacite pogled i na stanje filtera ulja, pa kao slučajno kaplje ili je oštećen, onda ga obavezno zamenite, a kako se to radi u paru sa uljem, eto malog servisa očas posla. 

  1. Tečnost za pranje vetrobrana

Ako je nešto potrebno imati tokom zime onda je to tečnost za pranje vetrobrana. Vozila ispred vas podižu prljavštinu sa kolovoza i šoferka je očas posla umazana. Problem s elako rešava ako je u sitemu zimska tečnost za pranje stakala. Međutim, mnogi zaborave da isprazne letnju tečnost ili vodu iz posude pa sistem ostaje blokiran kada vam je najpotrebniji. Princip je isti kao i kod antifriza – zimska tečnost ne mrzne do -20 stepeni dok voda ili letnja tečnost već oko nule pokazuju znake zamrzavanja. Creva su tada blokirana i do brisača i vetrobrana ne stiže preko potrebna tećnost, a može i stradati i pumpa koja tada bezuspešno pokušava da progura gustu smesu do brisača.

 

  1. Brisači

Sistem za brisanje vetrobranskog ili zadnjeg stakla obavezno uključuje i brisače. Ako brisači škripe ili loše čiste površinu stakla, vreme je za zamenu. Koliko je ovo važno shvatićete kada počnu prve pahulje da provejavaju. Ako su brisači slučajno zamrzli, tačnije ako je brisajući sloj (metlica) ostala zalepljena za staklo, nikako nemojte uključivati jer tako možete oštetiti motore brisača i eto nepotrebnog troška i glavobolje.

  1. Svetla

Koliko je za bezbednost važno da dobro vidite put i okolinu, isto toliko je važno da vi budete vidljivi ostalim učesnicima u saobraćaju. Tu svetla imaju veoma važnu ulogu. Dani su kratki pa čim padne mrak, ako nemate isprvne farove možete se naći u nezavidnoj situaciji. Osim mraka, tu su i susnežica, sneg ili magla pri kojima dobri farovi trebaju itekako. Proverite stanje, stakala i sijalica, pa ako je potrebno preduzmite odgvorajuće korake, drugim rečima, zamenite sijalice koje škilje ili probajte da očistite naslage sa stakla (plastike) fara.

       8. Brave i kederi

Led i voda iz prikrajka napadaju i neke druge delove i sklopove karoserije, a najizloženiji su brave na vratima i gumeni zaptivci (popularni kederi). Sigurno vam se barem jednom dogodilo da iako ste otključali vrata niste mogli da ih otvorite. Ili ako ste ih otvorili čuo se zvuk sličan cepanju odeće. E to je posledica leda koji se nahvatao na kederima i koji gumu s vrata drži skoro zalepljenu za karoseriju. Na sreću danas postoji mnogo sprejeva ili kremica kojima bi, dok su topli dani, trebalo da namažete sve gumene zaptivke, jer oni sprečavaju zadržavanje vode a samim tim i mržnjenje. Isto važi i za bravice na vratima, što je posebno korisno ako nemate daljinsko otključavanje, pa u automobil možete ući tek pošto gurnete ključ u bravu. 

Nadamo se da vam je sada jasnije koliko je dobra priprema automobila za zimu važna. Većinu stvari možete obaviti sami a dobra vest je da Auto Dragstor ima u ponudi sve ono što vam može koristiti da kroz najzahtevniji period za vožnju prođete lagodno. Naš stručni tim vam je na raspolaganju i sigurno će vam ponuditi najoptimalnije rešenje.

Trenutno nema komentara