PLAĆANJE NA RATE

kreditnim karticama BANCA INTESE platite na 6 rata

AUTO DELOVI IZ PRVE RUKE

sve za automobil i garažu

POZOVITE NAS

011 635 0666

BESPLATNA ISPORUKA

 za porudžbine iznad 6000 RSD

CLICK&COLLECT

platite karticom ili uplatnicom i preuzmite besplatno u prodavnici

Blog
13.10.2022.

Mala enciklopedija Auto Dragstora

Zimske Gume

Poštovani korisnici,

Kupovina auto-delova ili opreme za mnoge je stresan zadatak, jer često zahteva dosta vremena ali i hladnih nerava. Time što ste posetili Auto dragstor, prvu platformu za onlajn kupovinu auto-delova, na čemu Vam zahvaljujemo, sebi se umnogome olakšali život. Samo nakon nekoliko klikova mišem na vašem računaru, ili skrolovanja na mobilnom telefonu, uz savete našeg stručnog i iskusnog tima, sigurni smo da ćete pronaći najbolje rešenje i već u roku od samo dva dana dobiti željeni deo.

Iako je naša platforma prepoznatljiva po posebnoj brizi prema klijentima, ne želimo da ostanemo na klasičnom odnosu kupac-prodavac, već tu vezu želimo da podignemo na viši nivo. Kao što smo pionirski prvi krenuli u ovakav vid prodaje auto-delova, tako vam od sada nudimo i mogućnost da kroz našu Malu enciklopediju saznate nešto više o istoriji, tehnici i savremenim tehnologijama izrade, propisima, primeni i održavanju auto-delova. Na ovaj način ćete bolje upoznati svoje vozilo, shvatiti ulogu i mesto rezervnog dela ali i olakšati sebi izbor pri svakoj narednoj kupovini. Za sve savete, sugestije i predloge i dalje smo tu za vas 24/7/365.

Vaš Auto Dragstor tim 

 

Zašto zimske gume nisu luksuz nego potreba

Dobra šara glavu čuva

„U Periodu od 1. novembra do 1. aprila vozila moraju biti opremljena zimskom opremom ako se zbog vremenskih uslova na kolovozu nalazi sneg, led ili poledica. Zimska oprema motornih vozila, osim za vozila vrsta L, K, T, Tm, TR i C, podrazumeva pneumatike za zimsku upotrebu (npr. M+S, Snow Winter i dr.) na svim točkovima vozila vrste M1 i N. Dubina gazećeg sloja na pneumaticima za zimsku upotrebu, kada se koriste kao zimska oprema, ne sme biti manja od 4 mm“. (izvod iz Člana 113 Pravilnika o Podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima)

Sunčani dani Miholjskog leta prijaju svima, a posebno vozačima jer su uslovi za vožnju još uvek povoljni. Međutim, kada za koji dan krenu jutarnje magle a jutra i večeri postanu sveži, rosa na automobilu nas podseća da se približavamo zimi. Još je rano za sneg i led, ali iskusni vozači znaju da je sada pravo vreme za početak pripreme vozila za najteži deo godine. Uostalom, već od 1. novembra i zakonski propisi nam to nalažu, a prva stavka u njima je posedovanje odgovarajućih pneumatika za upotrebu tokom zime na točkovima, ili narodski rečeno, zimskih guma. Baš kao i kada s proleća treba da montiramo letnje gume, mnogi vozači se predomišljaju i kalkulišu, izbegavaju da se povinuju paragarafima. Opravdanja da će vozilo biti uglavnom parkirano, da meteorolozi najavljuju blagu zimu ili da kod njih u kraju sneg pada jako retko. Mesta za ovakva razmišljanja ima, što i propisi dozvoljavaju, ali zamislite situaciju da samo jednom u toku zime kada je na kolovozu sneg, morate hitno da odete do lekara ili da obavite neki važan posao. Da li biste tada na sneg izašli sa letnjim gumama i tako ozbiljno ugrozili i svoj i tuđi život i zdravlje? Svako da ne biste, jer bezbednost je ipak najvažnija, a nju povećava upravo korišćenje zimskih guma u periodu od početka novembra do kraja marta.

Mekša smeša, bolje prianjanje

Kao što se i naša obuća razlikuje po tome za koje doba godine je namenjena, tako i obuća za naše točkove mora biti prilagođena uslovima i stanju kolovoza. Niko bez preke potrebe ne bi izašao na sneg u platnenim patikama, pa zašto bismo onda vozili sa letnjim gumama po ledu ili snegu. Dakle, kad mi na noge obujemo čizme da ne bismo promrzli ili se klizali po trotoaru, red je da i na točkove montiramo zimske pneumatike (zimski pneumatik na bočnom zidu ima 3PMSF simbol snežne pahuljice u planini sa tri vrha).

Prvi i najvažniji razlog je zato što se letnja i zimska guma umnogome razlikuju u tehnologiji izrade, a samim tim i ponašanju u zimskim uslovima. Smeša od koje se prave zimski pneumatici je mekša (sa dodatkom silike) i sačinjena tako da smanjuje razliku u temperaturi guma i kolovoza, čime se omogućava bolje prianjanje na mokrom ili snegom pokrivenom kolovozu. Nasuprot zimskoj, letnja guma je konstruisana da bolje „leži“ na suvom putu ali samo kada je spoljna temperatura iznad sedam stepeni Celzijusa. Kada temperatura padne ispod ove granice, smeša letnje gume postaje tvrđa, vulkanizeri kažu plastičnija, što smanjuje prianjanje a samim tim i kontrolu nad automobilom. Koliko je to važno najbolje pokazuju brojni testovi na kojima se pokazalo da je zaustavni put automobila sa zimskim gumama u zimskim uslovima, pri brzini od 60 km/h celih 44 metra, dok je isti automobil sa letnjim gumama stao tek nakon 55 pređenih metara. Da li mislite da je razlika od 11 metara mala? Naravno da nije jer podsećanja radi, to je više od širine pešačkog prelaza u gradovima. Niko savestan ne bi želeo da umesto pre zebre, zaustavi automobil nakon nje, jer gde je zebra tu su i pešaci, a možda je baš neko od njih vaš najmiliji. Mislite o tome. Razlika između zimskih i letnjih guma postoji i u samom dizajnu šare. Kod zimskih guma, kako bi se omogućilo što bolje prianjanje, gazeći sloj se sastoji od više takozvanih blokova, a broj kanala koji treba da odvode vodu i sneg sa gume je mnogostruko veći. Takvim rasporedom šara se izbegava i čuveni akvaplaning, odnosno skijanje na vodi koja je na kolovozu, i pravilno prianjanje gume direktno na podlogu puta.

Kada su nam potrebne nove gume

Kupovina guma nije mala investicija za prosečnog vozača, pa se često pritisuti manjikom novca, mnogi oslanjaju na neke krajnje nepouzdane metode, kako bi uštedeli, a najčešće je to vizuleni pregled. Iako na prvi pogled guma može izgledati pouzdano, prvi pouzdan znak da je treba menjati jeste dubina šare, koja po našem zakonu ne sme biti manja od 4 mm. Manja šara od propisane ne garantuje smao zaštitu od novčane kazne koja vam preti, već i štiti i vašu bezbednost. Pomoć pri vizuelnom pregledu može vam biti i indikator (marker) istrošenosti guma crtice ili logo firme, koje mnogi proizvođači stavljaju na svoje proizvode. Ako se crtice vide, to je pouzdan znak da je vreme za kupovinu novih guma.

Drugi važan indikator su fizička oštećenja na pneumatiku. Naime, često se deševa da se u gumi nalaze ekseri ili slični predmeti koje ne vidimo na prvi pogled. Tu su i razne brazde ili posekotine nastale usled udara u ivičnjak, rupu na putu i slično, koje takođe tanje sloj gume i slabe njena svojstva. Posredni indikatori mogu biti trešenje volana na ravnom putu ili nešto slabiji odziv na okretanje upravljača. Ukoliko niste sigurni u svoju procenu, najbolje je da potražite savet i pregled profesionalaca. Da proizvođači zimskih guma i prodavci zaista imaju dobru nameru, a ne želju da dublje zavuku ruku u džep vozača, pokazuje i to da nova guma ima šaru dubine od 8 mm, iako naš zakon kaže da je dozvoljena upotreba pneumatika sa duplo manjom dubinom šare. Drugim rečima, zimske gume ne traju jednu sezonu pa ako ste umeren vozač i ne dođe do fizičkih oštećenja pneumatika, računajte da je kupovina investicija za najmanje četiri, pet ili čak proizvođački deklarisanih šest zimskih sezona.

Najveći automobilski klub u Evropi – ADAC, upravo preporučuje zamenu zimskih pneumatika nakon šest sezona, jer osim habanja usled vožnje, i vreme čini svoje.

Na šta obratiti pažnju

 

Kada se ustanovi da je došlo vreme za kupovinu novih guma, mnogi vozači imaju dilemu koji model odabrati, da li mogu proći samo sa kupovinom para guma za pogonske točkove, smeju li kombinovati letnje i zimske gume i sl. Na ovo poslednje, ako je neko i pomislio na to, kategoričan odgvor je ne – jer zakon to ne dozvoljava a i objasnili smo zašto letnje gume nisu za sneg, led ili poledicu.  

S obzirom da se gume ne troše ravnomerno (imajući u vidu tehničko stanje i starost našeg voznog parka) moguće je da će vam trebati samo dve a ne četiri zimske gume. Stručnjaci savetuju da ako se odlučite za ovu opciju, najbolje rešenje je da kupite isti model guma od istog proizvođača, jer pneumatici sa različitim šarama ne omogućavaju ravnomeran kontakt gazećeg sloja i kolovoza. Isto važi i za veličinu pneumatika, pa nikako nemojte kombinovati gume sa dva različita broja (na primer napred 175/55 R15 a pozadi 180/55 R 15 i sl.) iako je reč o istom modelu pneumatika. Osim toga, ovakvim potezom bi dodatno opteretili nek druge sklopove na vozilu – pre svega sistem oslanjanja, pa na kraju dara može biti skuplja nego mera, ako vam stradaju silens blokovi.

Vrlo važan savet je i da izbor modela zimskih guma bude adekvatan performansama vašeg automobila. Naime, proizvođači su gume podelili u tri velike kategorije i to standard grupu           (veličine od R 13 do R 15), koja obuhvata automobile i vozila koja nisu namenjena za neke velike brzine. Jednostavno rečeno, ko malo vozi zimi i to uglavnom po gradu, i ne prelazi brzinu od 120 km/h nema potrebe da kupuje skuplje gume visokih ili Ultra visokih performansi. 

Na kraju, izbor zavisi i od toga u kom krju naše zemlje živite i vozite. Naime, iako su zimske gume posebno dizajnirane, retki su modeli koji daju odlične performanse u svim uslovima koji vas mogu zadesiti. Dok su jedne pouzdane pri kočenju i smanjuju zaustavni put na snegu, druge pružaju bolju upravljivost na mokrom ili suvom putu, pri niskim temperaturama. Plastično rečeno, ako živiti u planinskim krajevima ili idete na Kopoanik na skijanje, birajte model koji bolje odvodi sneg sa gazećeg sloja, dok ako ste koncentrisani u Beogradu, ne morate imati tako zahtevne pneumatike.  

Ukoliko imate bilo kakve dileme ili nedoumice u vezi sa kupovinom zimskih pneumatika, stručni tim Auto Dragstora vam je na raspolaganju i sigurno će vam ponuditi najoptimalnije rešenje. 

Trenutno nema komentara