%
×
Na kompletnu ponudu uređaja za dijagnostiku

*Popust se automatski obračunava na blagajni i odnosi se samo na online porudžbine

dana sati minuta sekundi

kreditnim karticama BANCA INTESE platite na 6 rata

sve za automobil i garažu

011 635 0666

 za porudžbine iznad 6000 RSD

platite karticom ili uplatnicom i preuzmite besplatno u prodavnici

Blog
07.07.2022.

Mala enciklopedija Auto Dragstora

Sistem Oslanjanja

Sistem Oslanjanja

Poštovani korisnici,

Kupovina auto-delova ili opreme za mnoge je stresan zadatak, jer često zahteva dosta vremena ali i hladnih nerava. Time što ste posetili Auto dragstor, prvu platformu za onlajn kupovinu auto-delova, na čemu Vam zahvaljujemo, sebi ste umnogome olakšali život. Samo nakon nekoliko klikova mišem na vašem računaru, ili skrolovanja na mobilnom telefonu, uz savete našeg stručnog i iskusnog tima, sigurni smo da ćete pronaći najbolje rešenje i već u roku od samo dva dana dobiti željeni deo.

Iako je naša platforma prepoznatljiva po posebnoj brizi prema klijentima, ne želimo da ostanemo na klasičnom odnosu kupac-prodavac, već tu vezu želimo da podignemo na viši nivo. Kao što smo pionirski prvi krenuli u ovakav vid prodaje auto-delova, tako vam od sada nudimo i mogućnost da kroz našu Malu enciklopediju saznate nešto više o istoriji, tehnici i savremenim tehnologijama izrade, propisima, primeni i održavanju auto-delova. Na ovaj način ćete bolje upoznati svoje vozilo, shvatiti ulogu i mesto rezervnog dela ali i olakšati sebi izbor pri svakoj narednoj kupovini. Za sve savete, sugestije i predloge i dalje smo tu za vas 24/7/365.

Vaš AutoDragstor tim 

 

Zašto je značajan sistem za oslanjanje I udobnost i bezbednost

Vreme je godišnjih odmora i mnogi se spremaju na nešto dalji put do mora ili planina. Provera rada motora, sistema za osvetljenje ili kočnica je nešto što se podrazumeva, ali malo ko od vozača amatera pažnju poklanja sistemu za oslanjanje. A morali bi, jer bez njega vožnja ne samo da nije udobna već je i krajnje nezbezbedna

Naš automobil spada u red proizvoda za čiji rad je zaduženo nekoliko hiljada delova – od najmanjih zavrtnjeva do pneumatika ili drugih velikih sklopova. Ukoliko samo neki od njih ne radi kako treba, eto glavobolje i potencijalne opasnosti, i po zdravlje ali i po novčanik. Oslanjajući se na iskustvo i ponašenje automobila u periodu pre polaska na odmor, većina će sama odraditi pregled i pažnju usmeriti ka onom što smatra najvažnijim sklopovima. Realno, to je malo toga, jer za pravu dijagnozu ipak moramo kod stručnjaka na pregled, ali naš karakter kaže da svaki evro koji ne mora da se potroši, biće sačuvan. Pitanje je samo do kada? Zato ne čudi što smo nakon višesatne vožnje skloni da za pokretanje kamena u bubregu ili neprijatno truckanje do željene destinacije okrivimo putare. To nije uvek bez osnova, ali oni koji vode računa o svom ljubimcu, znaju da za udobnu vožnju postoji preduslov, a to je funkcionalan sistem za oslanjanje. Zato da se ne bismo osećali kao naši preci koji su na putovanje išli konjskom zapregom, ali i da bismo bezbedno stigli na odredište, nije zgoreg da se osvrnemo na sve te delove koji vožnju čine komfornom i kao što rekosmo bezbednom.

Dva veka „vešanja“     

Nije tajna da su prvim konstruktorima automobila inspiracija bila zaprežna kola sa dve osovine, koja su vrhunac dostigla u 18. veku. S obzirom na to da su se u ovim kolima prevozili ljudi, a da su točkovi bili takvi kakvi jesu – drveni i bez spoljne gume, to je umnogome uticalo na udobnost. Sve je to nateralo tadašnje proizvođače kočija da se pozabave rešenjem za udobniji prevoz i tako su pre više od 200 godina nastali prvi sistemi za oslanjanje. Kabina kočije je od šasije odvojena sistemom kožnih kaiševa pričvršćenih na stubove postavljene vertikalno na osovine. Nekome je to ličilo na “vešanje” pa otud ovaj stari izraz koji se i danas može ponegde čuti kod majstora i vozača amatera. Već u 19. veku sistem se usavršava pa se javljaju prvi gibnjevi i ležajevi. Sa pojavom motornog pogona i automobila kao celine, sistem za oslanjanje dobija svoj puni značaj. Naime, koliko god da je putarska tehnologija napredovala čak ni danas ne postoji idealano ravan kolovoz. Pri vožnji od 50 km/h ili 60 km/h to možda nećemo primetiti, ali pri 130 km/h na auto-putu i najmanja izbočina ili kolotrag utiču na udobnost ali mogu biti opasni i po život, naravno, pod uslov da sistem za oslanjanje ne radi svoj posao.

Dakle, uloga sistema za oslanjanje je da omogući dobar kontakt točka sa kolovozom (prianjanje) i ublaži vibracije koje se javljaju pri vožnji, učini je prijatnijom ali i maksimalno bezbednom. Sistem za oslanjanje omogućava da se kretanje vozila kontoliše posebno prilikom kočenja, ubrzavanja, skretanja i, ono što svi znamo, prilikom prelaska preko neravnina. Uostalom, evo samo jednog primera. Istraživanja su pokazala da vožnja sa lošim amortizerima povećava zaustavni put vozila za deset odsto, odnosno, ako bi se vozilo kad pritisnete kočnicu zaustavilo nakon 30 metara, sa nefunkcionalnim amortizerima taj put bi iznosio tri metara više. Što su uslovi puta lošiji (klizav kolovoz, neravnine itd.) to je zaustavni put još duži. Jednostavno rečeno, umesto da se zaustavite na semaforu ili kad vozilo ispred vas naglo zakoči, vi to nećete uspeti i eto nezgode.  

 

Šta čini sistem za oslanjanje

Sistem za oslanjanje se sastoje iz većeg broja delova a najznačajniji su: amortizeri, viljuške, spone stabilizatora, krajevi spona, nosači amortizera, ležajevi amortizera, odbojne gume, selen blokovi i kugle. Dakle, mnogo delova i svaki od njih, ma koliko mali bio, ima svoju značajnu ulogu, a mi vas podsećamo samo na najvažnije.

  1. Amortizeri

Osnovna uloga je da ublaže udar, tačnije da smanje vibracije koje se preko točkova prenose na karoseriju. Ukoliko su dobri i vožnja će biti komforna i nećete osetiti karakteristično truckanje, ali ako nešto nije u redu, onda može biti problema. Naime, prilikom prelaska preko svake neravnine dolazi do dužih i jačih vibracija što rezultira ljuljanjem, zanošenjem ili poskakivanjem automobila, a to je već ozbiljan korak ka nezgodi. Zato je važno da amortizer obezbedi stalni kontakt točka sa podlogom.  Kao i svaki spoljni deo vozila, i amortizeri i opruge su izloženi vremenskim uticajima, prašini, soli za posipanje puteva, što sve vremenom kod njih uzrokuje slabljenje performansi. Stručnjaci savetuju da se na svakih 30.000 kilometara amaortizeri i opruge prekontrolišu, a menjaju se u proseku na 150.000 pređenih kilometara. Prvi znakovi da sa amortizerima na vašem automobilu nije sve kako treba su curenje ulja, oštećeno telo amortizera, “zaranjanje” prednjeg dela pri kočenju (prednje kočnice i amortizeri su opterećeni motorom dok zadnji točkovi gube kontakt sa kolovozom), podizanje prednjeg a spuštanje zadnjeg kraja pri ubrzanju (slabo prianjanje prednjih točkova koje uzrokuje smanjenu upravljivost i kontrolu vozila), naginjanje vozila u krivini.   

  1. Viljuške

Sistem oslanjanja se deli na prednji i zadnji s tim da prednje “vešanje” trpi najveća opterećenja (motor se uglavnom nalazi napred) i tu su najveće vibracije. Zadnje oslanjanje uglavnom samo sledi putanju prednjeg. Deo predenjg sistema su i takozvane viljuške koje su za karoseriju pričvršćene gumenim delovima – selenima. One na sebi imaju ugrađen kuglasti zglob koji omogućava, uz pomoć amortizera i ruke, da se točak kreće gore-dole, odnosno da se okretanjem volana pomera levo-desno. Pomoću kugle viljuška je pričvršćena na glavčinu točka. Za razliku od viljuške koja povezuju okvir i glavčinu u tri tačke, oscilirajuća ramena to isto čine u dve tačke pomoću jednog selena i kugle.

  1. Seleni

Seleni ili selen blokovi su samo još jedan od “iskvarenih” izraza koje koristi veliki broj majstora i vozača. Naime, pravilan izgovor bi bio “sajlent” (od engleske reči tišina), što je bukvalan prevod njihovog imena i funkcije. Seleni služe za smanjenje vibracija i udaraca na karoseriju kako bi vožnja bila što tiša. Izrađeni su od najčešće od gume i poliuretana (Powerflex ili Strongflex), materijala koji odlično upijaju vibracije. Smešteni su na mestu spajanja viljuške i karoserije, a upotrebljavaju se još i kod stabilizatora, kugli pa čak i nosača motora. Troše se pri eksploataciji a podložni su i dejstvu vremenskih prilika. Usled istrošenosti selena javlja se takozvani “luft” koji slabi prednji kraj vozila, a prepoznatljiv je po lupanju ili zveckanju pri vožnji na neravnom kolovozu. Dodatne pojave su slabija upravljivost, loša povratna informacija na volanu kao i neravnomerno trošenje pneumatika. Ako je oštećenje veće, manifestuje se naginjanjem vozila u krivini. Za razliku od drugih delova sistema, seleni propadaju i kada se automobil ne vozi, pa je preporuka da ih zamenite ukoliko automobil nije pokretan duži period.

 

  1. Kugle

Kuglasti zglobovi, kugle ili jabučice se nalaze na donjem delu viljuške, gde se ona spaja sa rukom. Vrlo su važne za pravilan hod amortizera i točka po vertikali (gore-dole) ali i za okretanje upravljača levo-desno. Svaki točak ima svoju kuglu a pravilo kaže da se nikad ne menja samo jedna, već obe u paru.

  1. Stabilizator

Domaći rečeno balans štangla je deo sistema oslanjanja koji dodatno utiče na stabilnost vozila. Najčešće se radi o metalnoj poluzi (štangli) koja spaja levu i desnu stranu vešanja. Kada se oslanjanje na jednom točku pomera gore-dole, stabilizator prebacuje kretanje na drugi točak kako bi ujednačio sile i smanjio naginjanje vozila. Ovo je posebno karakteristično pri ulasku u krivinu kada stabilizator sprečava podizanje unutrašnjeg točka a pojačava pritisak spoljnog točka na podlogu, da bi se izbeglo prevrtanje automobila.

  1. Spone stabilizatora

Njihova uloga je da održavaju funkcionalnu vezu između stabilizatora i amortizera, čime direktno utiču na udobnost. Podložne su stradanjima a prvi znaci istrošenosti su tup udarac koji se čuje prilikom prelaska preko rupa i drugih neravnina na kolovozu. Spona stabilizatora najčešće ima po jednu kuglu na svakom kraju, mada ima i rešenja koja podrazumevaju samo gumice na kraju. Ako je spona neispravna ili istrošena, ne samo da izaziva lupanje već može dovesti do pucanja što izaziva i veći trošak ali i opasno ugrožava stabilnost vozila. Praksa je pokazala da se na našim putevima, takvi kakvi jesu, češće troše spone na desnoj strani jer njima gazimo po šahtovima, ležećim policajcima, rupama i drugim izbočinama na putu. Spone se mogu menjati nezavisno jedna od druge, ali je savet profesionalca da kada to već radimo, zamenimo obe.  

Nadamo se da vam je sada jasnije koliko je sistem oslanjanja važan za udobnost i bezbednost, i da sa problemima u sistemu ne treba kretati na more. Dobra vest je da AutoDragstor ima u ponudi sve ove delove tako da imate dovoljno vremena za kupovinu i zamenu pre polaska na put. Naš stručni tim vam je na raspolaganju i sigurno će vam ponuditi najoptimalnije rešenje.